hr en
  • promijeni kontrast
  • promijeni pismo

Ugovor za proširenje LNG terminala je osuda na klimatku krizu

Dizajn bez naslova  56

Potpisivanjem ugovora o povećanju kapaciteta krčkog LNG terminala za sto posto, Vlada RH i njen ministar Filipović pristaju na produbljenje klimatske krize, energetsku nesigurnost, pljačku javnog novca i daljnje poticanje sukoba u drugim državama.

Poručila je to Zelena akcija tijekom današnje akcije održane na Markovu trgu u Zagrebu. Povod je bilo prošlotjedno potpisivanje ugovora između državne tvrtke LNG Hrvatska i norveške tvrtke Wartsila Gas Solutions radi isporuke dodatnog modula za uplinjavanje.

“Simboličnom akcijom smo željeli pokazati kako Vlada svojevoljno, bez našeg glasa, odlučuje o našoj sadašnjosti i budućnosti”, izjavila je Marija Mileta iz Zelene akcije te dodala: “Udvostručenje kapaciteta terminala će značiti zaključavanje Hrvatske u još barem dva desetljeća korištenja fosilnog plina. Desetljeća u kojima moramo postupno ukinuti fosilna goriva ako želimo izbjeći nepovratne klimatske promjene”.

Vlada stalno tvrdi kako će ovo osigurati energetsku neovisnost Hrvatske i da ćemo biti tzv. energetsko čvorište regije. “Pitamo se kako možemo biti neovisni kada energente i dalje uvozimo, a jedino što planiramo jest zamijeniti dobavljače. I dalje ćemo ovisiti o geopolitici”, komentirala je Mileta. Prava kratkoročna i dugoročna rješenja, a time i energetska neovisnost, jesu u masovnim mjerama energetske učinkovitosti i lokalnim obnovljivim izvorima energije. “Hrvatska je sramotno na dnu EU po instaliranoj solarnoj energiji, a imamo nevjerojatni potencijal. Tu je evidentno čiji interes prevladava i pod čijim je utjecajem Vlada – lobija plinske industrije”, dodala je Mileta.

Zelena akcija je nedavno predstavila i stručnu studiju koja nudi rješenja i smjernice za postepeno napuštanje korištenja plina do 2035. godine. “Naša studija deplinofikacije RH je jasno dokazala kako je to moguće, no nažalost Ministarstvo i Vlada dosad nisu pokazali nikakav interes”, rekla je Mileta.

Umjesto toga, Filipović na sve strane traži novac za ovaj štetan projekt pa je tako izjavio kako će dio projekta biti financiran iz državnog proračuna, dakle džepova građanki i građana. “Prvotni projekt plutajućeg LNG terminala bio je kompletno financiran javnim novcem, a velik dio iz proračuna. Sada, Filipović i Vlada žele ponovno uzeti naš novac za projekt koji će nas dugoročno puno koštati”, istaknula je Mileta.  

Cijena neće biti samo financijska i klimatska, već i ljudska. Vjerojatno je manje poznato da Hrvatska doprema LNG i iz Mozambika gdje su zbog vađenja plina europske tvrtke, uz pomoć vojske, prisilno iselile ljude s njihove zemlje, što je dovelo do nasilnih sukoba. “Koristeći taj plin, Hrvatska direktno potiče nasilje i kršenja ljudskih prava u zemljama poput Mozambika”, dodala je Mileta.

Cijena je i okolišna. Prema važećoj Uredbi o procjeni utjecaja zahvata na okoliš, za rekonstrukciju postojećeg postrojenja, koja bi mogla imati značajan negativan utjecaj na okoliš, potrebna je minimalno ocjena o potrebi procjene utjecaja. Filipović tvrdi da nova studija nije potrebna. “Kako je moguće da puno manji projekti moraju proći rigoroznije procedure, a za ovako velik projekt, faktički rekonstrukciju terminala, se to ne mora raditi? Očito za Vladu vrijede druga pravila”, kazala je Mileta i dodala: “No, postoje određene pravne mogućnosti koje namjeravamo poduzeti radi ovih propusta Ministarstva i Vlade”.

Zelena akcija neće odustati od zagovaranja pravih rješenja koja ne produbljuju ovu već vrlo ozbiljnu klimatsku krizu. “Zato, pozivamo sve ljude u Zagrebu i okolici na klimatski prosvjed koji će se održati u subotu, na Dan planeta Zemlje, u 16h na Strossmayerovom trgu”, zaključila je Mileta.

Naše sadržaje možete prenositi u integralnoj ili prerađenoj verziji uz navođenje organizacije Zelena akcija - pod uvjetima licence Creative Commons Imenovanje 4.0 međunarodna.
Ovo dopuštenje se ne odnosi na stock fotografije i embedane sadržaje drugih stvaratelja.

Design & development: Slobodna domena Zadruga za otvoreni kod i dizajn

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice. Korištenjem pristajete na korištenje kolačića.