hr en
  • promijeni kontrast
  • promijeni pismo

Dan bez auta: više subvencije za željeznički, ne zračni promet!

Ovogodišnji Dan bez automobila obilježava se u trenutku kada prometna politika i dalje stavlja prioritet na kriva rješenja koja ne donose stvarnu promjenu.

Hrvatska i dalje javnim novcem subvencionira zračni prijevoz - samo prošle godine u iznosu od preko 24 milijuna eura. To je osobito problematično jer zračni promet ima izuzetno velik doprinos klimatskoj krizi. Iako rastu ulaganja u željezničku infrastrukturu, subvencioniranje zračnog prijevoza treba biti potpuno ukinuto. Ta je sredstva nužno uložiti u daljnje subvencioniranje željezničkog prometa koji treba biti stvarna alternativa za međugradski.

U Hrvatskoj je registrirano skoro dva milijuna automobila i još oko 700.000 drugih motornih vozila. Unatoč tome što su cestovna vozila pojedinačno učinkovitija nego prije nekoliko desetljeća, drastičan porast njihova broja onemogućava smanjenje ukupnih emisija iz cestovnog prometa. Dok se broj automobila kontinuirano povećava, javni prijevoz stagnira, a biciklistička infrastruktura sporo se razvija. Službena politika i dalje favorizira tehnološka rješenja poput električnih automobila, koja usprkos manjem utjecaju na klimu i okoliš i dalje predstavljaju problem ako broj automobila nastavi rasti. Umjesto toga, potrebna nam je tranzicija prema javnom prijevozu, biciklističkom prometu i pametnijem prostornom planiranju.

U Zagrebu se i dalje većina putovanja ostvaruju automobilom, više nego što zajednički otpada na javni prijevoz, biciklistički promet i pješačenje. Pri tome, Zagreb ima relativno razgranatu mrežu javnog prijevoza te u dobrom dijelu grada ravničarski teren pogodan za bicikliranje. U brojnim gradovima s lošijim uvjetima, a osobito u ruralnim dijelovima Hrvatske, udio korištenja automobila je bitno veći.

To dovodi do tzv. "prometnog siromaštva" - situacije u kojoj građani s nižim prihodima, osobe s invaliditetom i stariji građani imaju otežani pristup zdravstvenim ustanovama, poslovima, obrazovanima i drugim uslugama zbog neposjedovanja automobila i nedostupnosti ili visoke cijene prijevoza. 

Zbog toga je potrebno povećati dostupnost javnog prijevoza koji ne smije biti komercijalna kategorija, već treba što više biti subvencioniran javnim sredstvima. Nužno je nastaviti izgradnju sigurnih biciklističkih traka, staza i magistrala i ograničiti brzinu vožnje automobila unutar gradskih kvartova na 30 km/h. Nužno je nastaviti širiti pješačke zone, ne samo u gradskim središtima, već i drugim dijelovima grada. Potrebno je daljnje unapređenje željezničke infrastrukture, znatno ubrzanje željezničkog prometa i njegova daljnja elektrifikacija. 

Naše sadržaje možete prenositi u integralnoj ili prerađenoj verziji uz navođenje organizacije Zelena akcija - pod uvjetima licence Creative Commons Imenovanje 4.0 međunarodna.
Ovo dopuštenje se ne odnosi na stock fotografije i embedane sadržaje drugih stvaratelja.

Design & development: Slobodna domena Zadruga za otvoreni kod i dizajn

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice. Korištenjem pristajete na korištenje kolačića.