hr en
  • promijeni kontrast
  • promijeni pismo

Zeleni telefon

Zel. el.

Zeleni telefon (ZT) utemeljen je 1992. godine kako bi se promicalo i olakšalo sudjelovanje javnosti u rješavanju lokalnih problema u okolišu. Glavna aktivnost je primanje dojava građana i građanki o problemima vezanima uz okoliš iz njihovog susjedstva te rješavanje tih problema. Iz mnogih su prijava izrasle i neke od većih kampanja Zelene akcije, a ZT ima i važnu ulogu u podršci lokalnim inicijativama.

U složenim slučajevima, timu ZT-a pomažu članovi_ice Zelene akcije te neovisni stručnjaci_kinje, uključuju se mediji i/ili se organiziraju kampanje kako bi se nadležne institucije primoralo na konkretno rješavanje problema.

CILJEVI ZELENOG TELEFONA

Glavni ciljevi su:

  • Rješavanje lokalnih okolišnih problema koje prijavljuju građani i građanke uz pomoć nadležnih institucija;
  • Pomoć i savjeti drugim Zelenim telefonima kroz Mrežu Zelenih telefona;
  • Povećanje sudjelovanja građana i građanki u rješavanju lokalnih okolišnih problema;
  • Educiranje i informiranje građana_ki o zakonskim propisima vezanima uz okoliš te pravima građana_ki na pristup informacijama vezanih uz okoliš, sudjelovanju u postupcima donošenja odluka u području okoliša te pravu na pristup pravosuđu u kontekstu rješavanja okolišnih pitanja;
  • Podizanje razine ekološke svijesti kod građana_ki te ukazivanje na potrebu suradnje s nadležnim tijelima i udrugama koje im stoje na raspolaganju;
  • Unapređenje suradnje između državnih i lokalnih institucija s udrugama koje se bave zaštitom okoliša;
  • Unapređenje rada ZT-a kroz veću vidljivost (Bilten ZT-a) te veću učinkovitost rješavanja prijava (digitalizacija ZT-a).  

FINANCIJE

Od 1993. godine, ZT je redovno financiran od strane Grada Zagreba, pri čemu je 2009. godine odobreni iznos bio 330.500,00 kn, a od 2010. godine program se financirao umanjenim sredstvima u iznosu od 150.000,00 kn čime je bila pokrivena polovica sveukupnih troškova tog servisa. 2018. godine sredstva su opet umanjena i iznosila su svega 50.000,00 kn, a 2020. godine u potpunosti je ukinuto financiranje ZT-a što smo doživjeli kao političku odluku ukidanja ovog neophodnog servisa. Deset godina smo tražili da se ZT uvrsti kao stavka u proračun Grada Zagreba, kao trajna godišnja donacija, s ciljem zaštite od daljnjih netransparentnih političkih pritisaka kao i riješavanja pitanja stabilnosti djelovanja ZT-a.

KAKO FUNKCIONIRA ZELENI TELEFON

Osim uobičajene i najčešće komunikacije telefonom, veliki dio upita, koji pristižu u okviru ZT-a, obrađuje se putem dopisa. Izlaznim dopisima prosljeđujemo prijave i upite koje smo primili na ZT nadležnim službama i institucijama na rješavanje. Radi lakšeg snalaženja i određivanja kojoj se nadležnoj inspekciji podnosi prijava, odredili smo trinaest kategorija okolišnih problema koje nam građani_ke najčešće prijavljuju. To su: gradnja, buka, tlo, zračenje, otpad, promet, razno, rudarenje, šume, vode, zelenilo, zrak i životinje. Što se tiče vrste prijavljenih problema, možemo konstatirati da je od početka rada ZT-a na prvom mjestu problem otpada. 

Devastacija zelenih površina drugi je najčešći razlog zbog kojeg građani i građanke zovu broj ZT-a Zelene akcije. Što se tiče zelenila, građane_ke i dalje uznemirava sječa stabala, bila ona planirana ili neplanirana. Često se javljaju i s pritužbama na osobne automobile parkirane na zelenim površinama i svako drugo uništavanje zelenila. Što se tiče kategorije vode, građani_ke se žale na onečišćene potoke i rijeke te kanaliziranje potoka. Kada je pitanju kategorija zrak, građani se najčešće žale na spaljivanje otpada, kablova, lišća i  smradova iz dimnjaka. U slučaju kategorije zračenja, uglavnom se žale na postavljanje baznih postaja mobilne telefonije na krovove zgrada. Preostale kategorije podjednako sudjeluju u prosječnom ukupnom broju prijava, osim kategorija tlo i rudarenje.

Osim što se javljaju telefonski, sve više građana_ki dolazi osobno u prostorije ZT-a te se obraćaju i putem e-maila, što znači da posjećuju našu web stranicu i da su zainteresirani za naš rad.

Prema našoj procjeni, građani i građanke se u tako velikom broju obraćaju Zelenom telefonu iz dva razloga. Prvi razlog je izgubljenost u moru institucija i inspekcija, zbog čega vrlo često ne znaju kome bi se obratili, pogotovo kada ih institucije počnu slati s jedne adrese na drugu. Drugi razlog je strah da će se nekome zamjeriti pa tako zaprimamo i anonimne prijave građana_ki. Ponekad su to i prijave osoba koje sudjeluju u ilegalnim radnjama poput zakapanja opasnog otpada. Sve prijave na ZT se evidentiraju u našu digitalnu bazu podataka koja nam omogućuje brzo povezivanje novih prijava vezanih uz određen slučaj sa sličnim prijavama koje je ZT već ranije primio što rezultira bržim rješavanjem prijava. Probleme prijavljuju i inspekcijske službe, a takve prijave tretiramo isto kao i kad problem prijavljuju građani i građanke.

Vrijedi spomenuti i da je Državna uprava za zaštitu okoliša 1995. godine Zelenom telefonu dodijelila priznanje za poseban doprinos u zaštiti okoliša, a 2001. godine United States Agency for International Development dodijelila je ZT-u priznanje za kvalitetu rada.

Od početka djelovanja, organizirali smo niz akcija i okruglih stolova:

  • izložba fotografija "Tamna strana velegrada" (1994.);
  • akcija "Čišći sljemenski potoci" (1994.);
  • medijska kampanja protiv INE OKI;
  • prosvjed na Sljemenu protiv Ine Delta Rally (1994.)
  • potpisivanje peticije na Cvjetnom Trgu, protiv rušenja stabala (1995.)
  • okrugli stol "Drveće Grada Zagreba - briga i njega" (1995.)
  • akcija "Ponikve" od 1995. - 2004.;
  • okrugli stol "Relly na Medvednici" (1995.);
  • okrugli stol "Neriješeni komunalni problemi prijavljeni na ZT" (1996.);
  • okrugli stol "Sudjelovanje građana u procesu odlučivanja o zaštiti okoliša" (1996.);
  • čišćenje i koncert na Bundeku (1997.);
  • potpisivanje peticije i performance za preseljenje kompostane (2004.);
  • prosvjed protiv rušenja šume Kozarčev Vijenac (2004.);
  • zbrinjavanje nekoliko tona opasnog otpada zabetoniranih u temelje dućana Karbon Nova u Zaprešiću (2005.);
  • vraćanje nezakonito posječenog stabla zbog postavljanja terase slastičarne Zagreb (2016./2017.);
  • inicijativa "Vratite magnoliju" kao reakcija na netransparentno izvođenje radova na Trgu žrtava fašizma i okolnim ulicama (2018.).

Naše sadržaje možete prenositi u integralnoj ili prerađenoj verziji uz navođenje organizacije Zelena akcija - pod uvjetima licence Creative Commons Imenovanje 4.0 međunarodna.
Ovo dopuštenje se ne odnosi na stock fotografije i embedane sadržaje drugih stvaratelja.

Design & development: Slobodna domena Zadruga za otvoreni kod i dizajn

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice. Korištenjem pristajete na korištenje kolačića.